Re: ie(6) ahju

Kristjan kirjutas oma postituses ie6 ahju viimasega seonduvatest probleemidest. Üldiselt olen ma täitsa nõus sellega, et ie6 tuleks ahju saata ja kui üldse nõudmisi esitada siis eelistatult ie7 pihta, kuigi tõesti, imelik css toetus ei ole sealgi teab mis kiitaväärt (otsutasin mina siin mingi hetk layeritega kodulehte ehitada, ja tee või tina.. kõik fx/opera/konqueror browserid saavad asjast aru, ie6/7 aga üldsegi mitte, hoolimata et kood oli standardile vastav)

Aga mitte sellele ei tahtnud ma vastata. Pigem tärkas minus väike flamewar‘i pisik seoses kommentaaridega.

friizu kirjutab:

Kõik saadavd IE’d ahju ja windozat ka, samas taipamata, et MS edu algusest peale on olnud IT võõra inimese jaoks kasutajamugavus … Kõik see millest meie jahume ei huvita tavakasutajat absoluutselt ja kurb tõsiasi on seegi, et benefit võimalustest, mida alternatiiv browserid võimaldavad on eesti netimaastikul nulli lähedane …

Tegelikult, taipab ikka küll. On küll olnud ajad, kus windows on imeliselt lasknud lahendada kõikvõimalikke probleeme, aga see ei puutu hetkel väga asjasse, sest see on eilne teema. Eilsest tänasesse on kaasa tulnud üksikud probleemid, millele ei taha peatuma jääda (vanemad baasid, graafika jms), ning väga palju saab juba vabade vahenditega ära teha.

Küll aga ei mõista ma seda “benefit” lugu. Ma ütleks, et hüüdest “ie6 ahju” tunduvalt tõsisemalt peaks võtma hüüdlauset “‘ie only’ ahju”. Aga õnneks, ka see lähenemine muutumas. Olles aastaid tarkvaraarenduses veebi treinud tuleb tõdeda, et see on inimestele (kliendid, tellijad, ülemused) kohale jõudnud ning paljudes lähteülesannetes on ie kõrvale ka tekkinud soov, et süsteem jookseks firefox ja opera browserite vahendusel. Samamoodi saadakse aru et on olemas platvorme peale m$’i.

Mis aga puudutab friizu juttu, millest mina loen välja mõtte, nagu m$ oleks oleks ainuke hea ja ainuke sobiv lahendus tavakasutaja jaoks, ning et tavakasutajat muu ei huvitakski.. vastupidi. Tavakasutajat huvitab täna “miski muu” tunduvalt ja järjest rohkem kui aastaid tagasi. Võtame ette laulusõnade lehe Google analytics statistika:

Umbes samasugust juttu räägib ka w3schools.com

Hetkeseis, IE ~52..57% (kus IE6 ja IE7 laias laastus sama palju), Firefox 35..37%. Trende vaadates näeme et ie6 kasutus langeb (aastaga 8%), ie7 kasutus kasvanud 3%. Firefoxi kasutus samal ajal kasvanud 4%. Kas see võiks nüüd näidata et IE on ainuke asi mida “tavakasutajad” kasutada tahavad/oskavad/suudavad? Mina pigem näen (tahan näha?) et vaikselt hakavad inimesed mõistma, et m$ ei ole ainuke valik. Ka ei kehti selle kõige juures IT’teadlikuse jutt, sest vaevalt et “need paar tuhat teadlikku” kogu selle liikluse tekitaks. Ja “tavakasutajate” rindel kuulen mina oma tutvusringkonnas ka aina rohkem juttu “ubuntu, linux, …”, sest Vista ei sobi/kallis/vms ja Xp ei taha enam joosta (driverid).

Ülejäänute (siis “mittetavakasutajad”) teha jääb selle tõusva trendi nägemine ja mõistmine või ignoreerimine.

2 thoughts on “Re: ie(6) ahju

  1. Ma viitasin selle kasulikuse jutuga sellele, et eesti veebilahendused ei panusta add-ons’ide ja pluginite peale, mida annaks browseritega integreerida ja millel FF ülemaailmne edu põhineb.

    FF’i leviku kasv eelkõige IT inimeste töö, kes kasutajatele FF’i peale panevad IE asemel. Ära tule mulle keskmise eesti netikasutaja teadmistes veebilehitsejatest rääkima. Tavakasutaja kasutab seda mis on ja satub paanikasse juba siis kui browseri (olgu see FF või IE) ikoon desktopil asukohta vahetab …

    ja uus Safari kogub populaarsust … tegu on ka hea browseriga ja Mac’id hakkavad üha rohkem euroopas ja ka eestis levima tavakasutuses. Muidugi aitab leviku kasvule kaasa seegi, et safarit saab nüüd juba mõna aega ka windowsa’le installida …

    aga ikkagi kasutavad üle poolte inimestest IE’d. Sest nad on selle loogikaga harjunud ja see on neil juba koos OP süsteemiga olemas …

  2. IE kasutus-protsent on tõesti märkimisväärne, veel. Igaljuhul tuleks vähegi enesest lugupidaval veebitreialil sellega arvestada. Samas, “ikkagi pooled” kõlab täna juba pigem kui “kõigest pooled”, sest oli neid ju alles mingi aeg tagasi üle 90%.

    “Tavakasutaja” osas on alust vaidlemiseks küll. See “tavakasutaja on loll” on ühest küljest põhjendatud teisest küljest on tegu räige eelarvamusega:

    * lolluse osas ma olen vägagi päri. Leidub n inimest kes ei suuda eluga hakkama saada kui ikoon muudab värvi/asukohta/funktsionaalsust. Samuti on minu jaoks endiselt täiesti hämmastav see mis ma sain teada oma bakalaureuse tööd tehes inimestega vesteldes – puudub igasugune ohutunnetus. Ntx ei tundnud inimesed hirmu ei arvutitesse sissemurdmiste, botnetide ega ka pangakaartide varguse ees. Põhjendus lihtne – a mis mul sealt varastada, pangas on 100 krooni. Võta siis näpust.

    * Eelarvamuse osas on nii ja naa. Jah, ma saan aru, et sul on ümberringi miljon tavakasutajat kes on lollid (isegi neid näinud ja nendega maadelnud), aga samamoodi annab leida miljon tavakasutajat kes teavad viirustest, spämmist, Linuxist, Firefoxist ja selle meeldivatest omapäradest. Rääkimata muust. Ehk et vot selles osas tahaks ma vägagi selle eelarvamuse vastu võidelda. Kõik siiski ei ole lollid. Ma loodan et mõistad milles ma probleemi näen.

Lisa kommentaar

